Θέμα: Υπολογισμός: α) Περικοπών (μειώσεων) των συντάξεων με βάση τους Ν. 4024/11, Ν. 4051/12 και Ν. 4093/12 και β) εισφορών ασθενείας 4% και ΕΑΣ (Ν.3863/10 άρθρο 38, Ν. 3865/10 άρθ. 11 και Ν. 3986/11 άρθρ. 44).
Σχετικά: 1.Έγγραφό μας 60/29 – 4 – 13
2. Έγγραφο Γ 99 562/30 – 7 – 13 Δ/νσης Παροχών Διοίκησης ΙΚΑ
3. Έγγραφο Α 30 /472/33/1 – 8 – 13 Δ/νσης Ασφάλισης και Εσόδων Διοίκησης ΙΚΑ
4. Πόρισμα Συνηγόρου του Πολίτη Αυγούστου 2013.
Κύριε Διοικητά
Σχετικά με το παραπάνω θέμα σάς θέτουμε υπόψη σας τα ακόλουθα:
1.Κατ’ αρχήν σας γνωρίζουμε ότι ο Σύλλογός μας πιστεύει ακράδαντα πως τα Μνημόνια που ισχύουν για την Ελλάδα και με τα οποία επεβλήθηκαν στις συντάξεις οι γνωστές περικοπές (μειώσεις) αποτελούν διεθνείς πολυμερείς συμβάσεις, με δεδομένο ότι συμβαλλόμενοι είναι η Ελλάδα, τα 27 υπόλοιπα Κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δύο Διεθνείς Οργανισμοί (ΔΝΤ και Κεντρική Ευρωπαϊκή Τράπεζα). Για το λόγο αυτό οι Νόμοι 4024/11, 4051/12 και 4093/12 με τους οποίους κυρώθηκαν τα εν λόγω Μνημόνια από τη Βουλή των Ελλήνων είναι αντισυνταγματικοί τόσο για τυπικούς λόγους (εκτός του Ν 4051/12) γιατί σύμφωνα με το άρθρο 28 παρ. 2 του Ελληνικού Συντάγματος έπρεπε να ψηφισθούν από περισσότερους από 180 Βουλευτές όσο και για ουσιαστικούς λόγους, γιατί προσκρούουν στο άρθρο 25 του Συντάγματος περί αναλογικότητας , πράγμα το οποίο ρητά αναφέρεται στη γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που κατά το Σύνταγμα συνόδευσε στη Βουλή το Ν. 4093 /12.
Βέβαια η αντισυνταγματικότητα αυτή δε θα κριθεί από το ΙΚΑ, αλλά από τα Ελληνικά Δικαστήρια και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
2.Με το έγγραφό μας 60/29 – 4 – 13 διατυπώσαμε λεπτομερώς στις αρμόδιες Υπηρεσίες του ΙΚΑ τις απόψεις μας για λανθασμένη εκ μέρους τους εφαρμογή των παραπάνω Νόμων (4024/11, 4051/12, 4093/12) τόσο κατά τον προσδιορισμό του εκάστοτε ποσού περικοπής (μείωσης) των συντάξεων, όσο και κατά τον υπολογισμό των κρατήσεων (Ασθένειας 4% και ΕΑΣ) μετά από κάθε περικοπή (μείωση).
3.Οι απαντήσεις που μας δόθηκαν με τα Γ 99/562/30 – 7 – 13 και Α 30/472/33/ 1- 8 -13 έγγραφα των Δ/νσεων Παροχών και Ασφάλισης και Εσόδων αντίστοιχα, δε μας ικανοποιούν καθόλου, γιατί τις θεωρούμε αόριστες, νομικά αβάσιμες και συνεπώς εσφαλμένες και επίσης οπωσδήποτε υποκρύπτουν σκοπιμότητα.
4.Οι θέσεις του Συλλόγου μας περιγράφονται στο παραπάνω έγγραφό μας, όμως θα θέλαμε να προσθέσουμε και να τονίσουμε ιδιαίτερα τα εξής:
α) Με τους παραπάνω αναφερόμενους Νόμους προσδιορίζεται κάθε φορά ο τρόπος υπολογισμού του ποσού της περικοπής για κάθε σύνταξη. Συγκεκριμένα, μόνο με το νόμο Ν 4024/11 που ίσχυσε για το διάστημα 1/11 – 31/12/11 προεβλέπετο κατ’ αρχή η αφαίρεση μόνο της ΕΑΣ από το ακαθάριστο ποσό που ίσχυε μέχρι 31/10/11, και επί του υπολοίπου ποσού υπολογιζόταν το ποσό της περικοπής, ενώ με τους Ν 4051/11 που ίσχυε από 1/1/ - 31/12/12 και 4093/12, που ισχύει από 1/1/13 και μετά, προβλεπόταν και προβλέπεται κατ’ αρχή η αφαίρεση από το προηγούμενο ακαθάριστο ποσό και της κράτησης ασθενείας 4%, πράγμα το οποίο δεν τηρεί το ΙΚΑ.
β) Το εκάστοτε ποσό περικοπής δεν είναι κράτηση (όπως το 4% ασθενείας και η ΕΑΣ) αλλά μείωση του προηγούμενου ακαθάριστου (μεικτού) ποσού και δημιουργεί κάθε φορά νέο ακαθάριστο (μεικτό) ποσό.
γ) Κατά την άποψή μας το ποσό της περικοπής, που προβλέπεται κάθε φορά με τους παραπάνω Νόμους έπρεπε να αφαιρείται από το ακαθάριστο (μεικτό) ποσό που προεβλέπετο την προηγούμενη ημέρα και έτσι να δημιουργείται νέο ακαθάριστο (μεικτό) ποσό και επ’ αυτού να υπολογίζονται οι εισφορές ασθενείας(4%) και ΕΑΣ (ανάλογο κατά περίπτωση ποσοστό). Για να γίνουμε πιο σαφείς
- Για την περίοδο 1/11 – 31/12/11 το ποσό της περικοπής του Ν 4024/11 έπρεπε να αφαιρεθεί από το ακαθάριστο ποσό της 31/10/11 και το υπόλοιπο να είναι το νέο ακαθάριστο ποσό, επί του οποίου να υπολογίζονταν οι εισφορές ασθενείας και ΕΑΣ.
- Για την περίοδο 1/1 – 31/12/12 το ποσό της περικοπής του Ν 4051/12, έπρεπε να αφαιρεθεί από το ακαθάριστο ποσό της 31/12/11 και το υπόλοιπο να είναι το νέο ακαθάριστο ποσό επί του οποίου να υπολογίζονταν οι κρατήσεις ασθενείας και ΕΑΣ.
- Για την περίοδο 1/1/13 και μετά το ποσό της περικοπής του Ν 4093/12 έπρεπε να αφαιρεθεί από το ακαθάριστο ποσό της 31/11/12 και το υπόλοιπο να αποτελεί νέο ακαθάριστο ποσό, επί του οποίου να υπολογίζονταν οι κρατήσεις ασθενείας και ΕΑΣ.
Το ΙΚΑ εξακολουθεί μέχρι σήμερα αυθαίρετα να υπολογίζει τις κρατήσεις ασθενείας 4% και ΕΑΣ επί του ακαθάριστου ποσού που ίσχυε στις 31/10/11, ενώ αυτό έχει μειωθεί από 1/8/2010 σε ποσοστό που ανέρχεται μέχρι 60% σε ορισμένες περιπτώσεις.
5.Ο Συνήγορος του Πολίτη (Ανεξάρτητη Αρχή) σε πόρισμά του, τού Αυγούστου 2013 (αντίγραφο του οποίου επισυνάπτεται) με αφορμή σχετικά ερωτήματα προς αυτόν, ταυτίζεται πλήρως με τις δικές μας θέσεις άμεσα ως προς την κράτηση ασθενείας 4% και έμμεσα ως προς την ΕΑΣ.
6.Με τους νόμους Ν 3863/10 άρθ. 38 και 3865/10 άρθ. 11 θεσπίστηκε η ΕΑΣ από 1/8/2010 με κλιμακωτή ποσόστωση από 3% μέχρι 10% για ποσά σύνταξης από 1.400,01 € και πάνω και με το Ν 3986/11 άρθ. 44 από 1/8/11 τα παραπάνω ποσοστά αναπροσαρμόστηκαν σε 6% μέχρι 14% για συντάξεις από 1700,01 € και πάνω ενώ παρέμεινε το ποσοστό 3% για συντάξεις από 1400,01 μέχρι 1700,00 €.
Το ΙΚΑ από την αρχή της θέσπισης της ΕΑΣ από 1/8/10 μέχρι σήμερα υπολογίζει την ΕΑΣ σε ποσοστό που ανήκει η κάθε σύνταξη και στο σύνολο του ποσού της σύνταξης. Και για το θέμα αυτό έχουμε τη γνώμη ότι έπρεπε η ΕΑΣ να υπολογίζεται με το ποσοστό που αντιστοιχεί για κάθε τμήμα της σύνταξης και όχι με το ίδιο ποσοστό για ολόκληρο το ποσό της σύνταξης.
Κύριε Διοικητά
Σας παρακαλούμε θερμά να επέμβετε προσωπικά, προκειμένου οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΙΚΑ να επανεξετάσουν και να επαναπροσδιορίσουν τις θέσεις τους στο αίτημα του Συλλόγου μας το οποίο πιστεύουμε ότι είναι σωστό και δίκαιο αλλά και νόμιμο αφού άλλωστε υπάρχει και η σύμφωνη γνώμη του Συνηγόρου του Πολίτη. Η σημερινή αδιάλλακτη στάση των αρμοδίων Υπηρεσιών του ΙΚΑ πιστεύουμε, ότι βασίζεται σε σχετικές οδηγίες του Υπουργείου και υποκρύπτουν σκοπιμότητα, γιατί πιθανώς δεν υπάρχει το απαιτούμενο χρηματικό ποσό για την επιστροφή των μέχρι σήμερα λανθασμένα καταβληθέντων από τους συνταξιούχους ποσών. Τον ισχυρισμό αυτόν αντικρούουμε με το ότι δε θα υπήρχε σήμερα αυτό το πρόβλημα, εάν από την αρχή είχαν δοθεί σωστές οδηγίες και οι Υπηρεσίες του ΙΚΑ εφάρμοζαν σωστά τους παραπάνω Νόμους.
Παρόλα αυτά ο Σύλλογός μας προκειμένου να βοηθήσει την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, δέχεται να γίνει αμέσως διόρθωση των λανθασμένων υπολογισμών για όλες τις συντάξεις και τα αναδρομικά ποσά να δοθούν στους συν/χους σε μεγάλο αριθμό δόσεων.
Τα μέλη μας είναι έτοιμα να προβούν σε αγωγές κατά του Ιδρύματος και αν δε διορθωθούν τα λάθη δε μπορούμε να τα εμποδίσουμε να προσφύγουν στα δικαστήρια, στα οποία είναι βέβαιο ότι θα βρουν το δίκιο τους, αλλά επίσης είναι βέβαιο, ότι αφ’ ενός μεν μέρος των χρημάτων τους θα καρπωθούν οι δικηγόροι τους, αφ’ ετέρου δε ότι το ΙΚΑ θα χρεωθεί και με τα δικαστικά έξοδα.
Κύριε Διοικητά
Είναι γνωστό πως το μεγαλύτερο βάρος της οικονομικής κρίσης το έχουν υποστεί οι συνταξιούχοι και όπως καταλαβαίνετε είναι μεγάλο λάθος και αδικία να επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο η κατάστασή τους και λόγω λανθασμένης εφαρφογής των σχετικών άκρως δυσμενών διατάξεων.
Κύριε Διοικητά
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου μας είναι έτοιμο να συναντηθεί μαζί σας, εφόσον το θεωρείτε σκόπιμο, προκειμένου να βρεθεί λύση στο πρόβλημα, που έχει δημιουργηθεί.
Με εντολή Δ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΓΕΩΡΓ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΣΑΡΕΙΔΑΚΗΣ
Συνημμένα:
α) Τρία (3) έγγραφα
β) Ένα (1) πόρισμα