ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ
ΒΗΛΑΡΑ 2 - 4ος ΟΡOΦΟΣ
ΤΗΛ.210 5237533, 5245750 ΤΗΛ.&FAX.210 5245756
Α.Π. 183 ΑΘΗΝΑ 19/9/2017
Κυρία Υπουργέ
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Συνταξιούχων Υπαλλήλων ΙΚΑ – ΕΤΑΜ Αττικής, Βοιωτίας και Κορινθίας, ο οποίος έχει συσταθεί το 1956 και τα τακτικά και ταμειακώς εντάξει μέλη του ανέρχονται σήμερα περίπου σε 4.300, σας παρακαλεί να μας επιτρέψετε να σας θέσουμε υπόψη σας τα ακόλουθα:
Ποιος είναι ο Σύλλογός μας και ποιες είναι οι πολλές και ποικίλες δραστηριότητές του αναφέρονται περιληπτικά στο σχετικό φυλλάδιο και στη ατζέντα 2017, που σας επισυνάπτουμε
Κυρίως ο στόχος μας είναι να σας ενημερώσουμε με κάθε αντικειμενικό τρόπο για πολλά θέματα της κοινωνικής ασφάλισης και για άστοχες, άδικες και παράνομες ενέργειες, που έχουν γίνει από τους προηγούμενους από εσάς Υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Α΄. ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΕΦΚΑ
1. Η αλήθεια είναι, ότι μέχρι το 1990 υπήρχαν στην Ελλάδα περίπου 50 – 60 ταμεία Κύριας σύνταξης και 200 – 250 Ταμεία Επικουρικής Ασφάλισης, πράγμα πρωτοφανές για ολόκληρο τον κόσμο. Από το 1991 άρχισαν προσπάθειες για την ενοποίηση των εν λόγω Ταμείων και έτσι το 2010 και μετά από πολλές συγχωνεύσεις έγιναν οκτώ (8) φορείς κύριας σύνταξης και ένας (1) φορέας επικουρικής ασφάλισης (ΕΤΕΑ με τα κυριότερα ταμεία να διατηρηθούν ως τομείς κάποια αυτοτέλεια)
Ανέκαθεν η θέση του Συλλόγου μας ήταν να γίνουν τελικά τρεις (3) φορείς Κύριας Σύνταξης (ΙΚΑ για όλους τους μισθωτούς του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, ένα Ταμείο για όλους τους ελεύθερους και αυτοτελείς επιχειρηματίες και ένα για τους αγρότες και τους ναυτικούς, οι οποίοι έχουν κάποιες ιδιαιτερότητες) και ένας (1) φορέας Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ)
2. Με το Ν. 4387/2016 έγινε η έκπληξη και συστάθηκε ο ΕΦΚΑ ως μοναδικός φορέας κύριας σύνταξης.
Ο Σύλλογός μας έχει ορισμένες σοβαρές επιφυλάξεις για τη μοναδικότητα του ΕΦΚΑ και συγκεκριμένα:
α) Η ημερομηνία 1/1/17 είναι η ίδια και για τη σύσταση και για τη λειτουργία του ΕΦΚΑ, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα εφαρμογής του τόσο για τους ασφ/νους, όσο και για το προσωπικό. (Σχετικά σας αναφέρουμε ότι το ΙΚΑ συστάθηκε το 1934 και η λειτουργία του άρχισε το 1937).
β) Η «προίκα» του ΕΦΚΑ ήταν 1.000.000.000 € περίπου έλλειμμα.
γ) Είναι αδύνατη η συνύπαρξη στον ίδιο φορέα των εργοδοτών και των εργαζομένων.
δ) Είναι τραγικές οι σημερινές συγκυρίες (ανεργία 22%, η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων είναι με ημιαπασχόληση και μάλιστα με μαύρη εργασία και χωρίς ασφάλιση, ιδιαιτέρως σε ταβέρνες, μπαρ, καφετέριες, όπου απασχολούνται χωρίς ασφάλιση πολλοί στρατευμένοι, φοιτητές, αλλοδαποί)
ε) Ακόμα και για την εντοπισθείσα ασφαλιστική ύλη οι εργοδότες δεν καταβάλλουν καθόλου τις εισφορές ή τις καταβάλλουν μερικώς και με δόσεις.
Παρ’ όλες τις επιφυλάξεις μας εμείς ευχόμαστε αυτές να διαψευστούν και να πάνε όλα καλά.
Β΄. ΚΥΡΙΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
1. Σύμφωνα με το άρθρο 25 του Ελληνικού Συντάγματος «η Πολιτεία οφείλει να προστατεύει την κοινωνική ασφάλιση και τις συντάξεις, δύναται όμως σε ορισμένες περιπτώσεις λόγω δημοσίου συμφέροντος να επιβάλλει βάρη σε όλους τους συνταξιούχους και πάντοτε με τις προϋποθέσεις της αναλογικότητας»
2. Δυστυχώς οι εκάστοτε κυβερνήσεις από το 2010 και μέχρι σήμερα επιβάλλουν σκληρά μέτρα περικοπής και μείωσης των Συντάξεων, μόνο για τους λεγόμενους υψηλοσυνταξιούχους, οι οποίοι έχουν από 35 και πάνω έτη ασφάλισης και λόγω των επιστημονικών γνώσεών τους, κατείχαν θέσεις Διευθυντών ή Προϊσταμένων τμημάτων και ως εκ τούτου κατέβαλλαν όλα αυτά τα χρόνια μεγάλα ποσά εισφορών και γι’ αυτό είχαν επιτύχει μια ικανοποιητική σύνταξη, πάντοτε με βάση τις σχετικές νομοθετικές διατάξεις, που ίσχυαν κάθε φορά, η οποία σήμερα έχει περικοπεί κατά ποσοστό μέχρι και 55%. Πρέπει να τονισθεί ότι κανένας εργαζόμενος στο δημόσιο τομέα (μεταξύ των οποίων και οι υπάλληλοι του ΙΚΑ) δεν υποχρεώθηκε ποτέ να αποχωρήσει και να συνταξιοδοτηθεί στα 15, 20, 25 ή 30 χρόνια υπηρεσίας. Ήταν δική τους επιλογή για διάφορους δικούς τους λόγους.
3. Στους παραπάνω λοιπόν «υψηλοσυνταξιούχους» τους οποίους η Πολιτεία τους θεωρεί «εγκληματίες» από το 2010 και μετά έχουν γίνει οι εξής μειώσεις της σύνταξής τους ή τους έχουν επιβληθεί διάφορες κρατήσεις
α) Με τους Ν.3863/10, 3865/10, 3986/11 και 4002/11 επιβλήθηκε η ΕΑΣ (Εισφορά Αλληλεγγύης Συν/χων) μόνον για τους συν/χους με ακαθάριστο ποσό κύριας σύνταξης από 1400 € και πάνω
β) Με το Ν.4024/11 από 1/11/11 έγινε περικοπή της σύνταξης κατά 20% για το ακαθάριστο ποσό από 1200 € και πάνω
γ) Με το Ν.4051/11 από 1/1/12 έγινε περικοπή κατά 12% για το ακαθάριστο ποσό από 1300 € και πάνω
δ) Με το Ν. 4093/12 από 1/1/13 έγινε περικοπή από 5% - 20% στο άθροισμα όλων των καταβαλλόμενων συντάξεων (κύρια, επικουρική, θανάτου) και για όλο το ποσό σε κάθε συν/χο από 1000 € και πάνω.
ε) Από1/7/15 αυξήθηκαν από 4% σε 6% οι εισφορές ασθενείας.
στ) Καταργήθηκαν τα Δώρα εορτών και Επιδόματος αδείας
4. Οι χαμηλοσυνταξιούχοι αντίθετα με άθροισμα συντάξεων κάτω από 1000 € δεν έχουν υποστεί καμία περικοπή, των παραπάνω μνημονιακών Νόμων, ούτε τους έχει επιβληθεί η ΕΑΣ
5. Τέλος από 1/11/11 που άρχισαν οι περικοπές των κύριων συντάξεων με τους εν λόγω μνημονιακούς Νόμους χωρίς καμία νομοθετική διάταξη, αλλά με βάση σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Κοιν. Ασφάλισης, οι κρατήσεις ασθενείας και ΕΑΣ υπολογίζονται επί του ακαθάριστου ποσού των συντάξεων, που ίσχυε πριν τις περικοπές. Με το Ν. 4387/16 οι κρατήσεις ασθενείας υπολογίζονται επί του ακαθάριστου ποσού που ισχύει μετά τις περικοπές των συντάξεων, ενώ οι κρατήσεις ΕΑΣ εξακολουθούν και σήμερα να υπολογίζονται επί του ακαθάριστου, που ίσχυε πριν τις περικοπές.
Γ΄. ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ (ΕΤΕΑ τ. ΤΕΑΠΟΚΑ)
1. Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ)
α) Η ΕΑΣ στις επικουρικές συντάξεις (ΕΤΕΑ τ. ΤΕΑΠΟΚΑ) έχει επιβληθεί και αυξηθεί με τους παραπάνω Νόμους, όπως και στις κύριες συντάξεις και ο υπολογισμός τους γινόταν επί του εκάστοτε ακαθάριστου ποσού της σύνταξης.
β) Είναι γνωστό, ότι με τους Νόμους 4051/11 από 1/1/12 και 4093/12 από 1/1/13 και μετά έχει γίνει περικοπή και των επικουρικών συντάξεων (ΕΤΕΑ τ. ΤΕΑΠΟΚΑ), πλην όμως με βάση σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου και χωρίς νομοθετική διάταξη ο υπολογισμός της ΕΑΣ συνέχισε και συνεχίζεται να γίνεται επί του ακαθάριστου ποσού της σύνταξης που ίσχυε πριν από την περικοπή και μείωσή τους με τους παραπάνω Νόμους 4051/2011 και 4093/2012 (το ίδιο γίνεται και με τις κύριες συντάξεις)
γ) Από την πρώτη στιγμή ο Σύλλογός μας εγγράφως είχε αντιδράσει, γιατί ο εν λόγω τρόπος υπολογισμού ΕΑΣ ήταν παράνομος, άδικος και αντισυνταγματικός, με δεδομένο ότι κατά τη γνώμη μας ο υπολογισμός έπρεπε να γίνεται επί του ακαθάριστου ποσού της σύνταξης, που προέκυπτε και ίσχυε κάθε φορά μετά τη μείωσή της με τους παραπάνω αναφερόμενους Νόμους.
δ) Με το Ν. 4387/2016 επανεπολογίστηκαν από 1/8/16 και οι συντάξεις του ΕΤΕΑ τ. ΤΕΑΠΟΚΑ και οι κρατήσεις ασθενείας και ΕΑΣ υπολογίστηκαν σωστά επί του νέου αναπροσαρμοσμένου ποσού της σύνταξης. Όμως από τον επόμενο μήνα (Σεπτέμβριος 2016) η ΕΑΣ επανυπολογίζεται όχι επί του αναπροσαρμοσμένου με το Ν. 4387/16 νέου ποσού της σύνταξης (κρατήσεις ασθενείας υπολογίζονται σωστά επί του νέου ποσού) αλλά και πάλι επί του ακαθάριστου ποσού που ίσχυε πριν τις περικοπές και μειώσεις και φυσικά πριν από τον επανυπολογισμό της με το Ν. 4387/16
ε) Με το έγγραφό μας 90/20-9-16 προς το ΕΤΕΑ τ. ΤΕΑΠΟΚΑ (του οποίου σας επισυνάπτουμε φωτοαντίγραφο) ζητήσαμε να γίνει ο σωστός τρόπος υπολογισμού της ΕΑΣ και να σταλεί σε όλους τους συν/χους του ΤΕΑΠΟΚΑ απόφαση επανυπολογισμού με βάση το Ν.4387/2016
στ) Το ΕΤΕΑ τ. ΤΕΑΠΟΚΑ μέχρι σήμερα δεν έχει απαντήσει στο έγγραφό μας. Όμως από το μήνα Νοέμβριο 2016 το ΤΕΑΠΟΚΑ μαζί με το μηνιαίο εκκαθαριστικό της μηνιαίας σύνταξης εκδίδει και ένα τυποποιημένο φυλλάδιο, (επισυνάπτεται φωτοαντίγραφο), στο οποίο αναφέρεται ότι οι εισφορές υγειονομικής περίθαλψης και του ΑΚΑΓΕ (ΕΑΣ) υπολογίζονται επί του νέου αναπροσαρμοσμένου ποσού με βάση το Ν.4387/16. Σε τηλεφωνική επικοινωνία του Προέδρου του Συλλόγου μας με τον Προϊστάμενο της Υπηρεσίας Πληρωμών Συντάξεων, του ΤΕΑΠΟΚΑ, αυτός μας ενημέρωσε ότι έχουμε δίκαιο, αλλά η συνέχιση του υπολογισμού της ΕΑΣ γίνεται επί του παλαιού και όχι επί του νέου ποσού της σύνταξης μετά από σχετικό έγγραφο του Υπουργείου Κοιν. Ασφάλισης.
ζ) Με την απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου 244/2017 κρίθηκαν αντισυνταγματικοί όλοι οι Νόμοι, με τους οποίους θεσπίστηκε ή αυξήθηκε η Εισφορά Αλληλεγγύης Συν/χων (ΕΑΣ) και ως εκ τούτου έχει προκύψει θέμα κατάργησή της
2. Εισφορές για υγειονομική περίθαλψη
Από 1/7/15 θεσπίστηκε για πρώτη φορά η επιβολή εισφορών υγειονομικής περίθαλψης στις επικουρικές συντάξεις σε ποσοστό 6% ευτυχώς τουλάχιστον επί του ακαθάριστου ποσού της σύνταξης που ισχύει μετά τις γνωστές περικοπές και των Ν.4051/11 και 4093/12
Η παραπάνω επιβολή έχει προκαλέσει δικαιολογημένα οργή και αγανάκτηση όλων των συνταξιούχων, με δεδομένο ότι στην περίπτωση αυτή δεν υπάρχει καμία ανταπόδοση εκ μέρους του ΕΟΠΥΥ, αφού πραγματικά στην κυριολεξία δεν προσφέρεται ούτε μια ασπιρίνη για λογαριασμό του ΕΤΕΑ – τ. ΤΕΑΠΟΚΑ
Δ΄. ΜΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ
Σύμφωνα με το Ελληνικό Σύνταγμα η συνταγματικότητα των Νόμων κρίνεται από τα δικαστήρια. Επίσης σύμφωνα με το Σύνταγμα τα σχέδια Νόμων για συνταξιοδοτικά θέματα των δημοσίων υπαλλήλων των ΝΠΔΔ κατατίθενται στη Βουλή συνοδευόμενα με σχετική γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Τα τελευταία έτη έχουν εκδοθεί ορισμένες δικαστικές αποφάσεις της Ολομέλειας ανωτάτων δικαστηρίων του Κράτους, με τις οποίες κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι διατάξεις ορισμένων Νόμων. Συγκεκριμένα οι σπουδαιότερες εξ αυτών είναι:
α) Απόφαση Ολομέλειας του ΣτΕ (2287/2015), σύμφωνα με την οποία κρίθηκε αντισυνταγματικός ο γνωστός Νόμος 4093/12, με τον οποίο αφ’ ενός μεν έγινε μεγάλη περικοπή όλων των συντάξεων (κύριων και επικουρικών) από 1/1/13 και αφ’ ετέρου καταργήθηκαν και τα Δώρα εορτών και Επιδόματος αδείας (13η και 14η σύνταξη)
β) Απόφαση 244/2017 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με την οποία κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι διατάξεις όλων των Νόμων, με τις οποίες θεσπίστηκε και αυξήθηκε η Εισφορά Αλληλεγγύης Συν/χων (ΕΑΣ).
Κυρία Υπουργέ
Σύμφωνα με το Σύνταγμα έπρεπε αμέσως να καταργηθεί ο Ν.4093/12 και να επανέλθουν οι συντάξεις στο ύψος που ήταν στις 31/12/12 και επίσης να καταργηθεί από το 2017 η ΕΑΣ. Όμως μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα και εξακολουθούν να εφαρμόζονται όλοι οι παραπάνω Νόμοι. Γι’ αυτό τίθεται το δύσκολο ερώτημα: «Με δεδομένο ότι δεν εφαρμόζονται οι δικαστικές αποφάσεις υπάρχει λόγος ύπαρξης των διοικητικών δικαστηρίων και να καταβάλλονται παχυλές αποδοχές στους διοικητικούς δικαστές και στο διοικητικό προσωπικό των διοικητικών δικαστηρίων;»
Γνωρίζουμε ότι όλα τα παραπάνω έχουν θεσπιστεί από προηγούμενους Υπουργούς και γι’ αυτό σας παρακαλούμε θερμά να επανεξετάσετε όλα τα παραπάνω θέματα τα όποια είναι παράνομα, άδικα, αντιφατικά και αντισυνταγματικά και να μη βασίζεστε σε συμβουλές ή προτάσεις άπειρων και άσχετων με τις λεπτομέρειες της κοινωνικής ασφάλισης.
Ο Σύλλογός μας γνωρίζει επίσης την τραγική οικονομική κατάσταση των ασφαλιστικών Ταμείων και γι’ αυτό σας προτείνουμε μια συμβιβαστική λύση και συγκεκριμένα:
Καταργείστε από σήμερα όλες τις παραπάνω αντισυνταγματικές διατάξεις και εφαρμόστε όλα σύμφωνα με τις δικαστικές αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, δηλαδή:
α) οι περικοπές να γίνουν σε όλους ανεξαιρέτως τους συν/χους με το ίδιο ποσοστό μείωσης σε όλους
β) καταργείστε τις εισφορές ασθενείας στις επικουρικές συντάξεις
γ) καταργείστε την ΕΑΣ σε όλες τις συντάξεις
Από την άλλη πλευρά εμείς θα προσπαθήσουμε να πείσουμε τους συν/χους και μέλη μας να μη ζητήσουν αναδρομικά. Βέβαια δεν είναι δυνατόν αλλά και ούτε νόμιμο να υποχρεώσουμε και κάποιο μέλος μας να μη ζητήσει αναδρομικά με τη δικαστική οδό.
Είμαστε βέβαιοι ότι θα μελετήσετε με προσοχή όλα τα παραπάνω θέματα και θα λάβετε δίκαιες αποφάσεις και γι’ αυτό σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων
Με εντολή Δ.Σ.
Συνημμένα: τέσσερα (4)